Mak mertua kepoci?


Mak mertua cerewet?

Mak mertua garang?

Mak mertua tak ngam?

Mak mertua suka cari pasal?

MONSTER IN LAW??

Hehe,

Mak mertua saya tak. Dia coolness.

Recently, banyak readers call HOT.FM mengadu pasai mother in law. And they said 70% para isteri memang ada masalah dengan mak mertua.

Syukur alhamdulillah, saya termasuk dalam golong minoriti 30%.

I can't imagine if I have MIL yang cerewet lagi maha raksaksa gorgon. *Mati haku!* Sudah lah tak reti masak, jaga anak pun masih level beginner. Kuikuikuikui. Balik kampung pun mangkit pukui 9am. Buat macam mana, laki I suruh tidok berjemaah anak beranak. +P

Tapi saya tak perlu risau sbb bila bab masak memasak, mak mertua dengan anak menantu akan berjemaah duduk depan TV sbb BAPAK MERTUA saya yang masak kat dapur! Ha, cool tak?? BAPAK MERTUA saya yang MASAK SEMUA lauk! Hihihihi. *Ok, tiba-tiba dah tak sabar nak balik Kedah CNY ni sbb nak makan kari kepala ikan.*

I've met people who has 1001 problems and issues with their in laws, mother in law in particular. Yang cerewet, yang bizi-bodi, yang garang or yang for no obvious suka cari pasal. But I'm not that good at giving advice and I have no idea on what to do in specific in handling the situation.

Syaiton-nir-rojim memanglah selalu ada untuk menghasutkan? For instance kalau this month bajet nak mintak duit joli kat suami, sekali suami jawab, "next month yer? this month dah buat spek mata dekat Mama" tho he has promised it earlier. Redha lah, takkan hanya kerana spek mata nak buat tragedi oktober dalam rumah kan?

And my aunty told me this,

"Kita nak amik anak dia, takkan nak amik sorang-sorang. Berpuluh tahun mak dia bela bagi jadi bijak pandai so kena lah give and take"

So I hold that strongly. Veryyy steronggg.

Kesian to the caller this morning, sudah lah mak mertua mencari pasal, si suami pula tidak membantu malah memarahi si isteri. But I think, in whatever situation and how worst it is, SUAMI yang kena make stand. Sebab tu panggil dia SUAMI. Bukan sami mahupun sumi ke apa. Hihihihi.

P/S: Jadi macam mak saya senang. Cari suami yang mak dah lama takdak. Kuikuikuikui. Tapi sedihlah saya, masa sekolah kawan-kawan eksyen ada dua nenek, tapi saya ada satu saja.
ShilaShower
0 Comments

No comments:

Post a Comment

feedburnerfacebooktwitteremail