10% Down Payment Paid


So yeah, no turning back now. Anak-anak, kamu semua bakal lah membesar di rumah atas angin nampaknya. Tapi takpe, ada swimming pool. Mama masa kecik dulu adalah sangat jakun bila pergi rumah orang yang ada swimming pool. *Kesian betul* But don't worry boys, we always have rumah 2245 and 6070 just in case you need to run wild. Eyh, rumah 2245 tak boleh sangatlah. 6070 komfem boleh kat padang tu. =P

Did I tell you that my husband was surprise by my tahap-OCD-kronik? Hahahahha. Eyh tak OCD lah, tapi macam perfectionist begitu. *Ker sama je tahap dia?* I tell you what, I was once a perfectionist but I have left it behind for quite sometime already. I have to make do living my entire life with a person who is just the opposite type of me. Hence I settled in the middle. Taklah sambil lewa, tapi taklah perfectionist tak tentu hala like I was before.

Contoh tahap kronik tu macam:
1. Lap meja belajar 2-3 kali sehari and guna lotion Johnson untuk mendatangkan bau wangi dan berkilat pada meja. And owh, it removes stains dengan bagus juge. Sile cuba pada meja makeup anda.

2. Susun barang-barang color coded. *Baju especially* Termasuk ketika menyidai baju di ampaian hostel. Semua mengikut warna. *Worst still, hanger juga mengikut warna baju* Hanger IKEA kaler-kaler tu tau?

3. Cara staple kertas A4 mestilah sama margin untuk setiap nota kuliah. Saiko jugaklah because who cares?

4. Tidak akan ke mana-mana sekali pun untuk pergi tapau makanan jika pakaian tidak di-iron.

5. Semua buku teks universiti adalah dibalut dengan pembalut plastik. Just like we did zaman sekolah-sekolah dulu. Biarlah buku hardcover 20 kilo, tetap ku balut jua.

6. Haram dan pantang tok nenek lipat mana-mana muka surat buku. Boleh sakit jiwa.

7. Duit dalam wallet mestilah duit baru. *Gile saiko lagi*

8. Penggunaan fork and spoon mestilah sama pasangan. Maksudnya tak sukalah kalau design dia tak sama macam tuh macam sudu garfu kawen *Horror betul*

Ok cukup, too much to list. But that was before. Sekarang saya sudah tolerate untuk banyak benda, sebab boleh gila jugak kalau masih nak perfectionist dengan Mat Kown. Huhuhuhuhu.

BUT,

For certain important things in life, I still remain perfectionist. To the end bit of it. Rumahku Syurgaku is the case now.

I bought a pink file and separators and start filing all the documents properly. Agreements, brochures, plan layout, descriptions, receipts and etc, all filed under respective section. Tapi ini normal lah kan?

I made my own "documents required" checklist to ensure that everything is completed and in proper order. Not a hand written checklist but the one in Words document, so I can save and make amendment if needed. *Status update hari-hari* +P I bought a small notebook mainly for jotting down everything about buying this house; appointments, things to do, price calculations, documents to be prepared and bla bla bla.

On top of that, I made few copies of the documents required and handed over to my developer together with the checklist. My husband asked why bother to photocopy the set when the developer can do it for us? Owh well, because I don't want them to unstapled the paper, make a few copies of it, and suddenly the photocopy machine cacat pulak and our documents get crumple. Presentation wise, kertas telah menjadi buruk dan tidak cantik. So, when my developer said that they will make another 3 copies of the set, I said no, I'll give your four set straight away, all with checklist. The guy said, "I wish all our clients like you". *Heh are you sure? Ko tak letih jawab 1001 soalan daripada ShilaShower?*

Anyway, we have just submitted the loan application and paid the remaining 10% down payment. All we have to do now is wait. Eyh no, wait-chase-and wait again.

P/S: Seriously Kown is lucky to have his perfectionist wife tau. Because the documents required for a self employed bukanlah sikit. Everything on earth that you can provide kena bagi. Habes segala bank statements company, personal, ASB passbook, letter of award for company projects even newspaper cutting Kown masuk paper pun I bagi. Hahahahhaah. At least takdaklah bank nampak macam peniaga tak membangun. =P Cuma bagusnya, nama Mat Kown itu suci murni tanpa sebarang noda pinjaman apa-apa. Clean and clear tapi self employed. +P
ShilaShower
0 Comments

No comments:

Post a Comment

feedburnerfacebooktwitteremail